top of page

Waarom een intensieve didactische interventie?

Foto van schrijver: Koos van 't Hul MEdKoos van 't Hul MEd

Bijgewerkt op: 16 feb 2024


De laatste jaren zijn verschillende publicaties verschenen over het belang maar ook het effect van professionalisering voor onderwijsprofessionals. Zo zouden de klassieke trainingen niet leiden tot verandering van de lespraktijk, en is er nauwelijks sprake van een merkbare verbetering in de leerresultaten van leerlingen. Dit blog gaat in op de didactische week: een vorm van professionalisering die probeert een middenweg te zijn tussen wat haalbaar en nodig is.


Wat is een intensieve didactische interventie?

Tijdens een intensieve didactische interventie worden een aantal docenten gedurende een aantal aaneengesloten lesdagen intensief begeleid door een trainer op locatie in school. De begeleiding richt zich op het effectief in de praktijk brengen van didactische principes in de lespraktijk. Een trainer verzorgt een bijscholingsmiddag, bereidt met iedere deelnemende docent 3 lessen voor, observeert deze en geeft na afloop feedback en feed-forward.


Wat maakt een intensieve didactische week uniek?

De intensieve didactische interventie gaat uit van een aantal evidence-geïnformeerde praktijken.


Verbinding tussen theoretische inzichten en praktische toepassing:

De interventie richt zich op het overbruggen van de kloof tussen theoretische kennis en de toepassing ervan in de praktijk. Dit sluit aan bij de benadering van professionalisering waarbij aandacht wordt besteed aan zowel instrumentele als normatieve kant. Het is cruciaal dat leraren niet alleen specialistische kennis en vaardigheden ontwikkelen, maar ook leren hoe ze deze kennis kunnen toepassen in de praktijk, en reflecteren ze op hun attitudes en overtuigingen .


Focus op inhoud en actief leren

De intensive didactische interventie legt een sterke nadruk op de inhoud van het leren, met specifieke aandacht voor taalbewust lesgeven. Bovendien stimuleert het actief leren door docenten uit te dagen om nieuwe aanpakken uit te proberen in hun lessen en door samen te werken aan het ontwerp, de uitvoering en de evaluatie van deze lessen. Dit sluit aan bij het belang van actief en onderzoekend leren in effectieve professionaliseringsactiviteiten.


Duur en continuïteit:

De intensieve didactische interventie biedt een langere periode van begeleiding en ondersteuning, wat overeenkomt met de erkenning dat de duur en continuïteit van professionaliseringsactiviteiten van groot belang zijn. Het is essentieel dat leraren voldoende tijd krijgen om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven en deze vervolgens in de praktijk toe te passen en te verfijnen.


Samenwerking en collectiviteit:

De intensive didactische interventie moedigt samenwerking en collectiviteit aan door docenten in staat te stellen gezamenlijk lessen voor te bereiden, te observeren en feedback te geven. Deze vorm van samenwerking sluit aan bij de effectieve kenmerken van professionalisering, waarbij de nadruk ligt op de gezamenlijke verantwoordelijkheid van leraren en het delen van kennis en ervaringen.


Inbedding in schoolcontext en beleid:

De intensive didactische interventie is ingebed en zoveel mogelijk onderdeel van het brede didactische klimaat in de school. Het is essentieel dat professionalisering niet als een losstaand aspect wordt gezien, maar in relatie staat met het schoolplan en de schoolse context.


Door de focus op inhoud, actief leren, duur en continuïteit, samenwerking en inbedding in schoolcontext en beleid, draagt dit bijscholingsaanbod bij aan de ontwikkeling van leraren en verbetering van de onderwijspraktijk.







23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page