top of page

Into the wild – een taal geven in de jungle van ons 21e eeuwse leven.

Foto van schrijver: Koos van 't Hul MEdKoos van 't Hul MEd

Bijgewerkt op: 12 mei 2023

Waarom onderwijs jij in je mvt-les wat je onderwijst? Wat is anno nu het belang van de les die je na de vakantie weer geeft? Tot welk inzicht en welke wijsheid leidt die les bij je leerlingen? Hoe stimuleert jouw taalonderwijs het denken van je leerlingen? Welk grote idee vormt het vliegwiel van het leerproces? Wat maakt het voor een leerling belangrijk om naar jouw les te komen; of überhaupt naar school? Ik realiseer me: dit zijn grote vragen waar je misschien niet meteen een antwoord op hebt. In drie blogs ga ik met je nadenken over deze vragen, spits ik ze toe op ons mvt-onderwijs en geef ik je handvatten hoe je een antwoord op biedt op de waaromvraag die jou inspireert en je leerlingen ook.



Into the wild

Een jaar of twee geleden was ik op een school ergens in het zuiden van het land om lessen te observeren bij een vakgroep Engels. De school had gekozen voor een lesmethode die brede thema’s kiest als vertrekpunt voor de leerinhoud. In de les, die ergens halverwege het hoofdstuk zat, gingen leerlingen in 3 vmbo-gt een fragment bekijken uit de film ‘Into te Wild’. In het fragment zagen leerlingen een intens gesprek waarin de hoofdpersoon impliciet vertelt wat hem drijft in zijn levensreis. Na het fragment bekeken te hebben stak een leerling haar vinger op: “Wat is hier eigenlijk de bedoeling van, waarom kijken we dit?” De reactie van de docent was enigszins geprikkeld: “Omdat het goed is voor je luistervaardigheid”. De leerling hield echter vol en maakte er een punt van om te willen weten waarom dan per sé dit fragment gekeken moest worden, maar berustte uiteindelijk in haar vraag toen het gesprek dreigde te escaleren.


Fascinerend

Ik vind het een fascinerend voorbeeld, want eigenlijk roept deze leerling een heel belangrijke vraag op: wat doet juist dit fragment van een film uit 2007 ertoe in een wereld waarin allerlei beeldfragmenten ons in de jungle van social media de hele dag bestoken? Waarom verdient juist zo’n fragment onze aandacht, terwijl andere bite-sized hapjes onze aandacht óók continu opeisen?

Hoe zou jij reageren, als een leerling deze vraag aan jou stelt?

Er is dus veel informatie, dus waarom focussen op 1 minuscuul onderdeel daarvan?

Voor de talen dient wellicht ook een andere uitdaging zich aan: hoe laten wij leerlingen de relevantie ervaren van de gigantische moeite die het kost om een vreemde taal te leren in een tijd waarin elke mobiele telefoon een vertaalmachine is, en het Engels je in veel gevallen voor de meest basale communicatie kan dienen? Welk antwoord hebben wij op een leerling die zegt: ‘Ik kan toch al communiceren, waarom zo moeilijk doen?’

Het is dus enerzijds die overweldigende veelheid van informatie waarin leerlingen en ook wij ons de hele dag bevinden, die de vraag rechtvaardigt: waarom dit, nu? En daarnaast de snelle ontwikkeling van technologie die binnen het taalonderwijs de vraag oproept: waarom dit, überhaupt? Of samenvattend: hoe ontstijgt wat wij doen in de les de continue ruis waarin wij ons bevinden?

Hoe ontstijgt wat jij doet in je les de continue ruis waarin wij ons bevinden?

Ruis, jij en de leerling

De ruis ontstijgen, en een antwoord vinden op die waaromvraag betekent dat we als onderwijsprofessionals ons moeten gaan afvragen: wat is de grote vraag die de kleine relevant maakt? Ken Bain (2004) schrijft hierover: excellente docenten zien hun les als een intellectuele reis. Zij stellen zich de vraag: wat wil ik dat mijn studenten of leerlingen kunnen, intellectueel, fysiek of emotioneel. Wat is het grote, hogere doel van wat ik met ze doe?

Welk denken hebben jouw leerlingen in je mvt-les geoefend, de afgelopen tijd?

Ondanks dat het boek van Bain inmiddels bijna 20 jaar oud is raakt het nog steeds de essentie van ons werk, en ik raad iedereen aan om het te lezen omdat het ons bepaalt bij juist die essentiële waaromvragen én inzichten biedt in de professionele houding die ons kan helpen bij het beantwoorden ervan.


Volgende blog

In het volgende blog ga ik verkennen hoe we bij die grote doelen kunnen komen: wat vraagt het van onszelf, wat kunnen we doen met collega’s en hoe geven we het vorm in de klas.

90 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page