Onderwijsadvies taal, lezen en vreemde talen
![Leerling maakt een toets](https://static.wixstatic.com/media/94d1a5_a59760533a0741dc90833e57df03e9d5~mv2.jpg/v1/fill/w_265,h_265,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Image-empty-state.jpg)
Kort en krachtig taalbeleid
Een doordacht en geoperationaliseerd taalbeleidsplan is essentieel voor elke school. Het biedt een gestructureerde aanpak om taalvaardigheid te bevorderen en gelijke kansen te garanderen voor alle leerlingen. Door taalbewust les te geven, kunnen leraren van alle vakken elke leerling helpen bij het ontwikkelen van leesvaardigheid, uitdrukkingsvaardigheid en vormgeven aan het denken over vakinhoud.
![Leerling maakt een toets](https://static.wixstatic.com/media/94d1a5_8e386247907c4a88b580f311facb072a~mv2.jpg/v1/fill/w_265,h_265,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Image-empty-state.jpg)
Leesmotivatie en leesvaardigheid in de lift!
Gemotiveerde lezers gaan steeds beter lezen. Dat is belangrijk want lezen is dé motor onder taalverwerving bij de vreemde talen én daarbuiten. Maar lezen verbreedt en verdiept ook de wereldkennis van leerlingen en helpt ze om empathische wereldburgers te kunnen zijn. Lezen om te leren, dat motiveert!
Keer samen met je collega's de neerwaartse spiraal met deze ontwerptraining gericht op motivatie én vaardigheid.
![Leerling maakt een toets](https://static.wixstatic.com/media/94d1a5_f8b2259d3c224072936408b1cfb6f1eb~mv2.jpg/v1/fill/w_265,h_265,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Image-empty-state.jpg)
Met de vaksectie de hei op
Om echt goed doordachte interventies te kunnen plegen in je leerlijn of didactische aanpak is het belangrijk even afstand te nemen van de waan van de dag. Als je samen met je vaksectie of meerdere vaksecties moderne vreemde talen eens goed naar het curriculum wilt kijken én sectiebrede afspraken wilt maken over onderwijsontwikkeling en didactiek is een heisessie ideaal.
Samen maken we in deze ontwerptraining een analyse van de nu-situatie en formuleren we speerpunten voor onderwijsontwikkeling.
![Leerling maakt een toets](https://static.wixstatic.com/media/94d1a5_c869bed6ec55429b8c34939c70df8318~mv2.jpg/v1/fill/w_265,h_265,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Image-empty-state.jpg)
Woordenschat vergroten met formatief handelen
Leerlingen zijn moeilijk te motiveren om woordenschat gespreid te leren én te oefenen. Toch is juist gespreid leren en oefenen de sleutel tot het verankeren van woordenschat in het brein. Om leerlingen bewust te maken van hun woordenschat , te helpen vat te krijgen op hun woordenschatverwerving en gespreid oefenen te stimuleren is formatief handelen een uitermate geschikt didactisch middel.
Beginnen met formatief handelen kan in je les, een leeromgeving organiseren waarin formatief handelen écht succesvol wordt vraagt visie en een goed doordacht curriculum. Ik kom jullie graag helpen bij dit ontwerpproces.